Kurser/Workshops

KBT

Bli hälsosam
Hälsosam

Inför en livsstilsförändring lägger vi ofta fullt fokus på kost och träning men bortser från vad som pågår inom oss. Hos mig får du hjälp att uppnå en sundare livsstil och ett bättre mående med hjälp av bl.a KBT (Kognitiv beteendeterapi).

Vi går igenom faktorer som påverkar beteendet, exempel på dessa är stress och oro. Hur tankarna påverkar och leder till ett mindre önskvärt beteende (ex äta när man egentligen inte är hungrig eller välja bort träning mot att ligga på soffan).

Majoriteten av de som vill gå ner i vikt vet redan

– vad som är nyttigt

– vad man ska äta

– när man ska äta osv.

…och har oftast även redan gått ned i vikt men däremot inte lyckats hålla det.

Med olika verktyg utifrån bl.a KBT får deltagarna kunskap och hjälp med hur de kan förändra sitt förhållningssätt. Många blir överraskade när de inser att exempelvis en tidigare händelse som inte var kopplad till mat i själva verket är en stor trigger idag.

En deltagare uttryckte sig så här: ”..den här gruppen borde ALLA gå, inte enbart som viktgrupp, för ämnena har med livet att göra”.

 

Antal tillfällen: 11

I programmet erbjuds: arbetsmaterial, handledning ur ett kognitivt perspektiv och diskussioner. Enligt skatteverket är kurser för viktnedgång avdragsgilla vid friskvårdsbidrag med vissa förbehåll (kontakta skatteverket för ytterligare information).

 

För bokning: christine@helhetenshus.se

 
Sluta röka/snusa med KBT
Sluta röka/snusa med KBT

Vill du sluta röka/snusa?

Tillsammans tittat vi på :
– fördelarna med att sluta röka/snusa
– information om hjälpmedel vid ett tobakstopp
– kunskap om tobakens effekter
– stöttning
– råd/tips
– hemuppgifter att öva på i vardagen
– uppföljningar
– mycket diskussioner
…allt ur ett kognitivt perspektiv.

Om du har motivationen så har jag verktygen och i kombination med varandra kommer du snabbt upptäcka hur du kan påverka ditt liv på ett positivt sätt, inte bara kring tobaken utan även i andra situationer i vardagen.

Antal tillfällen: 11

Inledningsvis har jag ett individuellt samtal där vi bl.a pratar om hur mycket och hur länge du har använt tobak. Vi tittar även på eventuella hjälpmedel som underlättar stoppet. Därefter träffas vi vid 11 tillfällen utspritt under ett år. 

 

För bokning: christine@helhetenshus.se

Hitta din egen väg
Hitta din egen väg

Hur lätt är det inte att fastna i vardagspusslet med hämtningar, arbete, barn, familj, städning etc. Våra tankar fylls av förväntningar och måsten där våra drömmar ligger ett universum ifrån verkligheten. Vi vet att om vi bara kunde få lite mer struktur och göra bättre prioriteringar så skulle mycket falla på plats. Tid för exempelvis träning, att umgås med vänner och egentid skulle då bli verklighet.

Vi saknar verktygen och orken att ta oss vidare, vi mår inte bra men kan inte riktigt sätta fingret på varför. Kanske har vi redan förlikat oss med att det är så här livet är. Under föreläsningen utgår vi från den kognitiva triangeln med tanke, känsla och handling i fokus. Vi lär oss att bena ut situationen och tar reda på hur vi förhåller oss för att sedan hitta alternativa sätt och en ny väg, din egen väg.

Med en hälsosam livsstil och ett förhållningssätt som tar oss framåt hanterar vi upp- och nedgångar betydligt bättre. Vi blir den bästa versionen av oss själva! Deltagarna får i grupp diskutera och reflektera, bli coachade utifrån ett kognitivt perspektiv men även ACT, MI, mindfulness samt prova enkla övningar.

Antal träffar: 5 st. 

I programmet ingår: Arbetsmaterial, handledning ur ett kognitivt perspektiv, inslag av ACT och MI samt diskussioner och hemuppgifter. Möjlighet till uppföljning och fortsättning finns, enskilt eller i grupp.

 

För bokning: christine@helhetenshus.se

Sociala medier vs Missbruk sociala medier

Sociala medier vs Missbruk sociala medier

Har du någon gång funderat på om du tittar på din mobil lite väl mycket?
Även om du inte upplever ditt användande som något problem så känner du kanske att du ibland borde minska på tiden. Kanske upplever du sömnsvårigheter, sämre koncentration eller oro i kroppen när mobilen inte finns i din närhet? 

Det här är för dig som vill få mer kunskap om hur du medvetet kan göra justeringar för att bättre fördela din tid och uppmärksamhet mellan det som är viktigt i ditt liv. Genom en ökad förståelse för vårt användande; hur det ser ut, hur det påverkar oss och vart det kan leda, synliggör vi olika riskfaktorer men även fördelar.

Många kommer till insikt över hur de omedvetet ignorerat signalerna och symptomen som visar på ett mobilanvändande som påverkar måendet mycket mer än vad de någonsin kunnat tro. Teknikens utveckling kommer inte sluta här, det kommer ständigt presenteras nya spännande saker och då hjälper det om man är förberedd.

Frågor:
Tittar du på tv:n, mobilen och lyssnar på musik samtidigt som du pratar med någon? 

Känner du oro och stress om du inte har mobilen i samma rum som du befinner dig? 

Ber omgivningen dig att lägga undan mobilen?

Tar du regelbundet upp mobilen för att bara ”kolla”?

Kan du komma på dig själv med att titta på något annat än vad du hade tänkt dig från början?

Stämmer något av detta in på dig?

Målet är inte att sluta helt utan att få en bättre kunskap och balans.

Antal träffar: 10 st.

I programmet erbjuds: Arbetsmaterial, handledning ur ett kognitivt perspektiv, inslag av ACT och MI samt diskussioner och hemuppgifter.

Extra uppföljningstillfällen är alltid mycket uppskattat och är något vi tillsammans kommer överens om. 

 

För bokning: christine@helhetenshus.se

Stresshantering med KBT

Stresshantering med KBT

Har du problem med att få ihop alla ”måsten” och ”borden”?. 

Ibland är vi inte ens medvetna om det eller så vill vi helt enkelt inte erkänna för oss själva att livet rullar på i alldeles för hög fart. Problemen kan bl.a visa sig genom nedstämdhet, huvudvärk, ångest, koncentrationssvårigheter m.m.

Vi går igenom faktorer som påverkar beteendet, exempel på dessa är kontroll, relationer, kommunikation, självkänsla och livsmål. Genom egna exempel får deltagarna kunskap om hur tanken eller känslan påverkar oss och leder till ett mindre önskvärt beteende.

Deltagarna får även verktyg, tips och råd att använda i arbetet, hemmet och det sociala livet mm. allt utifrån det kognitiva perspektivet. Ett uppskattat inslag är mindfullness/ acceptans övningar.

Kommentarer från tidigare deltagare:

”ALLA, inte enbart de som är superstressade skulle jag rekommendera att gå den här kursen, det är verktyg för livet.”

”Kursen har påverkat mig positivt i dialog, information och att bli lyssnad på i gruppen. Glädjefylld varje gång jag åkt hem.”

”Vi är många på jobbet som skulle ha nytta av detta.”

Antal träffar: 12 st. 

I programmet erbjuds: Utbildad handledare i ”Behandling av stress och utmattning med KBT” arbetsmaterial, handledning ur ett kognitivt perspektiv och diskussioner.

Möjlighet finns till uppföljning och fortsättning, enskilt eller i grupp.

 

För bokning: christine@helhetenshus.se

Yoga/Qigong

Heldag med yoga 28/3
 
Heldag med yoga tillsammans med Malin Barahona
 
Välkommen den 28/3 2020 och upplev yogans underbara värld.
 
Vi kommer tillsammans genom yogan att utforska andningen, chakrasystemet och hur yogan påverkar vår kropp, vår förmåga att hantera smärta och utmaningar i livet. I kursen ingår även Gongavslappning som är en form av djupavslappning.
 
Du har möjlighet att prova på, fördjupa dig, passa på att ställa frågor eller helt enkelt bara njuta av en underbar dag för dig själv och med dig själv och likasinnade.

Tid: 10.00 – 16.00 
Lunch medtages, jag bjuder på tilltugg, kaffe, te mm.

Plats: Helhetens Hus

Kostnad: 1095:- OBS! Anmälan är bindande

Anmäl dig här

Gongbad/Gongavslappning

19/4 kl 17-19
Gongbad/Gongavslappning kl 17.00-19.00

Kostnad: 300:- om du går på yoga hos Malin kostar det 250:-. Om du har terminskort är det gratis.

I ett gongbad följer vi strukturen i ett kundaliniyogapass, men fokus ligger på avslappningen då gongen spelas under ca 60 minuter. Ett gongbad har alltså inget med vatten att göra, utan det innebär att vi ligger ner, slappnar av och låter gongens vibrationer skölja över och genom oss. Vi kan då släppa stress och tankar och istället bara vara. Upplevelsen är unik för varje människa, men efter ett gongbad kan många känna sig renade till kropp och själ

Anmäl dig här

Mindfulness/Medveten närvaro

Mindfulnesskurs
Kurs i medveten närvaro startar den 4/2 – mer info här

MIMY – ett unikt program som kombinerar Medveten närvaro och MediYoga. Under 13 veckor (sista veckan knyter vi ihop säcken) guidas du genom 5 min djupandning, 10 min MediYoga och en mindfulnessmeditation som varierar i längd. Övningarna ingår i svensk forskning och har visat tydlig effekt på bland annat rygg, hjärta, blodtryck och stress.

Meditation/Andlighet

Lär dig meditera och utveckla din andlighet
Nyfiken på att lära dig att meditera och ta kontakt med andevärlden?

Grundkurs i meditation och andlighet

Under 6 måndagar, med start den 24/2-2020 kl. 18.00-20.00 håller vi en grundkurs i att lära sig att meditera och att ta kontakt med andevärlden. Vi kommer att hålla till delvis inomhus på Helhetens Hus, men även utomhus i Segloraskogen för att komma närmare naturens energier

Kursen lär dig att utforska meditationens inverkan och hur du kan kontrollera andevärldens energier på positivt sätt i trygg miljö med erfarna kursledare.

 Pris: 1500kr

 Anmälan: Anne-Marie Augustsson eller Lotta Andersson

ammi@helhetenshus.se

lotta@helhetenshus.se