Medveten närvaro

13 veckors program för en vardag i balans – start 180911 kl 19.15-20.15

MIMY – ett unikt program som kombinerar Medveten närvaro och MediYoga. Under 13 veckor (sista veckan knyter vi ihop säcken) guidas du genom 5 min djupandning, 10 min MediYoga och en mindfulnessmeditation som varierar i längd. Övningarna ingår i svensk forskning och har visat tydlig effekt på bland annat rygg, hjärta, blodtryck och stress.

Medveten närvaro/Mindfulness hjälper dig att bli mer fokuserad, prioritera bättre, fatta klokare beslut och agera medvetet istället för att reagera när du möter stress och framförallt förhålla dig klokare till svårigheter.

MediYoga hjälper dig att frigöra spänningar i kroppen, bli smidigare och mer flexibel- i kropp såväl som i sinne. Genom effektiva andningstekniker och enkla rörelser kan du själv skapa balans på alla plan, fysiskt, mentalt och emotionellt.

MIMY syftar till att lära dig använda dessa metoder på ett sätt som ger dig ökad livskvalitet och minskad upplevelse av stress i din vardag.

Upplägg: Vi träffas timme/vecka i 13 veckor, du får tillgång till programmet via nätet eller en cd-box. Programmet passar både nybörjare och dig som redan mediterar.
Tid: Tisdagar kl.19.15-20.15 start v 37 2018 
Kostnad: 2400:- inkl. material OBS! Erbjudande köp MIMY-kursen och 10 yogalektioner och betala 3300:- (op. 3750:-)
De kursavgifter som anges är inklusive moms för dig som privatperson. Ska avgiften faktureras till momspliktig juridisk person så är alla belopp nedan angivna exklusive moms.

Anmälan görs till malin@helhetenshus.se och är bindande. 

 

Mindfulness/medveten närvaro minskar stress och oro och höjer medvetenheten i din vardag, genom att skapa bättre förståelse och balans i ditt liv.

​Med dessa tekniker lär du dig att vara här och nu. Du lär dig att uppleva nuet i stunden utan att tolka eller förvränga det du upplever. Du observerar dina tankar och sinnesintryck utan att döma eller värdera. Detta ger dig en möjlighet att utvecklas i både arbetslivet och privat.

Det har även visat sig hjälpa mot följande sjukdomar och symptom:

  • Stress, minskar bl.a. stresshormonet Kortisol
  • Ångest
  • Depressioner
  • Utbrändhet
  • Kronisk smärta, exempelvis fibromyalgi
  • Höjt blodtryck
  • Ätstörningar
  • Alkohol och drogberoende

OBS!

Effekterna av meditation och mindfulness kan ses på magnetröntgen av ens hjärna, något som visar sig vid röntgen och på vilka delar av hjärnbarken som är mest aktiva. Den främre vänstra hjärnan ökar sin aktivitet vid meditation. Hjärnforskningen har också visat att personer som har mer aktivitet i denna del av hjärnan känner sig mer positiva och mindre oroade än andra.

Kontakta Malin så berättar hon mer om vårt företagsanpassade program i 8 steg för personalen

Vad kan mindfulness hjälpa dig med?


  • Ökar kreativiteten och flexibiliteten
  • Gör dig avslappnad, trygg och lugn
  • Gör dig mer effektiv
  • Förbättrar inlärningsförmågan
  • Förbättrar din självinsikt
  • Ger förbättrad sömn
  • Stärker immunförsvaret
  • Ökar koncentrationsförmågan
  • Ger dig förutsättningar att klara utmaningar bättre
  • Förhöjer din sinnesnärvaro
  • Ökar din glädje, du blir mer positiv